Bij Snoek Puur Groen hechten we veel waarde aan duurzaamheid en innovatie. In 2018 waren we het allereerste hoveniersbedrijf dat over is gegaan is naar blauwe diesel, oftewel HVO diesel: één van de van de meest duurzame dieselbrandstoffen op dit moment en wordt volledig gemaakt van hernieuwde grondstoffen. De keuze voor deze brandstof heeft gezorgd voor een grote besparing CO2 en samen met eerdere duurzame aanpassingen maken we grote stappen richting verduurzaming om daarmee onze milieu voetprint zo klein mogelijk te maken.

Fossielvrij rijden zonder aanpassingen aan de motor
Je kunt zonder aanpassing van de motor op HVO diesel rijden en dit maakte in 2018 de keuze voor ons om over te stappen nog makkelijker. Daarnaast is HVO diesel ook nog eens CO2-neutraal, emmisiearm en biologisch afbreekbaar. De brandstof is er in diverse samenstellingen. Je kunt rijden op 100% HVO of je kunt kiezen voor een blend. Snoek Puur Groen heeft gekozen voor de B100 van Veenema Olie en tot nu toe hebben we hiermee al ruim 310.000 kg CO2 bespaart. Dit is te vergelijken met de gemiddeld jaarlijkse CO2 uitstoot van 140 Nederlandse huishoudens.

Deze synthetische dieselolie op plantaardige basis betekent een enorme verlaging van de CO2 uitstoot. Bovendien wordt hierdoor geen fossiele brandstof gebruikt, en ook dat is een belangrijk argument. Douwe Snoek: ,,HVO is een prachtig alternatief en we werken er inmiddels ook mee als brandstof voor onze zware machines. Wij werken onder meer met shovels en graafmachines waarin we HVO in een blend toepassen. Na overleg met Wierda Bedrijfswagens, gebruiken we voor de nieuwe MAN bussen HVO 100 brandstof.”

Elektrisch werken
De keuze voor HVO brandstof komt voort uit inspiratie van de Elfwegentocht, welke als doel heeft de samenleving te stimuleren om fossielvrij te rijden. De Elfwegentocht is bedacht door studenten en gekoppeld aan Leeuwarden 2018,Culturele Hoofdstad. Zij willen een duurzame toekomst en willen laten zien dat fossielvrij reizen nu al mogelijk is. Hierdoor is de uitwerking in een stroomversnelling gekomen. Snoek Puur Groen kiest waar mogelijk voor de meest duurzame oplossing voor de werkzaamheden aan tuinen, parken en bedrijfsterreinen.

Een voorbeeld is het gebruik van elektrisch handgereedschap. Daarvoor heeft Snoek een samenwerking met Husqvarna. Douwe Snoek vertelt: ,,Dat heeft niet alleen grote voordelen voor het milieu, het werkt ook veel stiller. We kunnen nu bij instellingen, hotels en bedrijven gewoon snoeien zonder dat er iemand door gestoord wordt. Voor ons is dat een enorm voordeel, maar het telt ook mee bij in de CO2 footprint van onze klanten’’. Voor het opladen van de accu’s zijn er zware omvormers in de bedrijfswagens, waarmee het handgereedschap wordt opgeladen. De acculaders worden gedurende de nacht op de standplaats opgeladen op netstroom terwijl overdag de dieselmotor tijdens het rijden zorgt voor elektriciteit door middel van de omvormers.

Elektrisch rijden zou daarom een mooie volgende stap zijn, maar gezien de zware inzet van de voertuigen is het moment daarvoor nog niet aangebroken. De MAN TGE bestelwagens gaan meestal met vijf- of zes inzittenden, een volle laadbak en een geladen aanhangwagen naar de werkplek. Momenteel is de capaciteit van de elektrische MAN eTGE daar nog niet toereikend voor maar Snoek Puur Groen houdt de ontwikkelingen op dat gebied nauwlettend in de gaten.